Wat mobiele gebruikers echt willen van een bedrijfswebsite

1De meeste ondernemers zijn zich er al goed van bewust dat ze een mobiel-vriendelijke website nodig hebben. 

Een slechte presentatie en gebrek aan informatie kan lijden tot afname van het aantal bezoekers van je website.

Onderzoek

In Augustus heeft Hubshout 450 mensen ondervraagd om te ontdekken wat mobiele gebruikers zoeken op de website van een bedrijf. De resulaten die eruit kwamen geven een overduidelijk beeld van hoe een mobiele website eruit zou moeten zien.

2Van de personen die meededen aan het onderzoek had 93% een smartphone in gebruik. Dat betekent dat ze de mogelijkheid hebben om door middel van een touchschreen scherm te navigeren door je website. Dit benadrukt weer hoe belangrijk het is om drop-down menu’s en click-to-call functies op mobiele sites.

Daarnaast heeft 94% hun smartphone gebruikt om te zoeken naar een bedrijf. 6% procent maakt hier nooit gebruik van en de meerderheid, zo een 61% zoekt vaak bedrijven op.

 

 

 

Waar zijn mobiele gebruikers naar op zoek?

De respondenten is ook gevraagd wat ze zoal opzoeken. Aan de top van de lijst:

  • 90% zoekt naar lokale restaurants
  • 64% zoekt naar entertainment opties, zoals bioscoop en theater.
  • 58% zoekt naar detailhandel bedrijven, zoals kledingwinkels, warenhuizen en huishoudwinkels.

3Meer dan 40% van de respondenten is ook op zoek naar lokale bedrijven die betrekking hebben tot gezondheid, schoonheid en fitness. Denk hierbij aan beauty salons, yoga studio of medische diensten als een arts en spoedeisende zorg. Autogerelateerde bedrijven zoals garages of benzinestations worden ook vaak opgezocht.

Tussen ongeveer één vijfde en één derde geeft aan dat ze zoeken naar diensten op een bepaald tijdstip, zoals thuisreparatie, reizen of recreatie. In de laatste categorie vallen de professionele diensten, zoals advocaten en accountants.

Wat mobiele gebruikers willen zien

Op basis van dit onderzoek werden respondenten gevraagd om te selecteren welke informatie zij willen zien op een mobiele website. Het overgrote deel koos voor contactgegevens en openingstijden.

Maar liefst 88% van de respondenten wilt dat de openingstijden opvallend worden getoond op een website. En bijna 85% wil het telefoonnummer duidelijk zien, het liefst met een click-to-call optie. En 82% zal het adres en/of een routebeschrijving willen zien.

Ook een van de noodzakelijke benodigdheden voor meer dan 70% van de respondenten is een weergave van de prijzen. En voor 67% een menu van de producten en diensten. Bijna 39% van de ondervraagden zou ook graag foto’s willen zien op de website.

Functies zoals beoordelingen, video’s, social media profielen en een blog waren minder populair. Maar 10-20% zoekt hier naar.

Aan de hand van deze gegevens word dus duidelijk dat hoe gemakkelijker navigeerbaar je website is, hoe beter het is voor huidige en toekomstige klanten.

Wat willen mobiele gebruikers niet zien?

Net zoals er een lijst is met onderdelen die een respondent graag wilt zien op jouw website is er ook één met punten die hij absoluut niet wilt zien! Niets anders dood de kans van je bedrijf om het trekken van minder klanten als

een slecht website design. Voor mobiele websites waar je gebrek aan ruimte hebt is het belangrijk dat je een professioneel design hebt en geen gebrek aan belangrijke informatie.

De drie groo4tste ergernissen:

  • 46% is geirriteerd als ze niet snel de openingstijden kunnen vinden.
  • 42% vind het niet fijn als je de contact gegevens niet snel kunnen vinden.
  • 34% vind het niet leuk als niet alle informatie van de desktop website op de mobiele website staat.

Uit het onderzoek bleek ook dat traag-reagerende en te kleine of te grote letters niet gewaardeert worden.
Een kwart van de respondenten vind het niet leuk wanneer een mobiele website geen click-to-call functie heeft voor het
geval dat de website ze bevalt en contact willen opnemen met het bedrijf.
Bijna 72% van de respondenten gaf aan dat ze de mobiele website zouden verlaten als het traag reageerde. En meer dan de helft (67%) gaat op zoek naar iets anders als de website slecht navigeerbaar is.

Rommelige lay-outs, lastig te vinden 5telefoonnummers,adressen, openingstijden en moeilijk te lezen teksten waren alle gangbare frustraties. En 30% van de respondenten gaf aan dat ze een website die er op hun smartphone niet goed uit zag simpelweg zouden verlaten.

Wat doen respondenten als ze geen benodigde informatie kunnen vinden?

6In het kort, je loopt als bedrijf een groot risico om klanten te verliezen. Meer dan de helft (55%) gaf aan dat ze zouden zoeken naar andere bronnen van informatie als ze geen of gebrekkige informatie vinden op de website van een bedrijf. Denk hierbij aan Facebook of Yelp. Bijna 39% zou op zoek gaan naar een soortgelijk ander bedrijf. En 6% zou helemaal niks met het bedrijf te maken willen hebben. Dit duidt op twee dingen, op één raak je bijna de helft van je klanten kwijt. En aan de andere kant geef je de concurrenten een mooie kans om jou klanten te bemachtigen. Hoe dan ook de resultaten wijzen op een belangrijke conclusie. Met name kleine bedrijven lopen de kans om hun klanten te verliezen.

Maar hoe zit het eigenlijk met een goed ontworpen mobiele-vriendelijke website?

  • 72% van de respondenten vind dat een hoogwaardige mobiele website een goede indruk maakt.
  • 61% denkt dat een goede website hun wilt.
  • 55% vind dat de bedrijven met een goede website geven om hun klanten.
  • 49% wilt alleen zaken doen met een bedrijf die een goede mobiele website heeft.

Online succes voor bedrijven draait deze dagen simpelweg niet om het hebben van een mobiele website. In feite, deze dagen is dat een gewoonte! Wat echt van belang is, is dat je een goed geoptimaliseerde website hebt met contact gegevens en openingstijden duidelijk zichtbaar. Met aanvullende informatie over de goederen en diensten die je als bedrijf aanbied. Zo hebben jou klanten een goed beeld hebben van wat ze kunnen verwachten.

Bron: http://searchenginewatch.com/sew/opinion/2429321/what-mobile-users-really-want-from-a-business-s-website