Moet je als eerst in de zoekmachine terecht komen?

Op welke positie wil je dat je bedrijf verschijnt in de zoekmachine resultaten? Nummer één?

Vorig jaar bevestigde de studie van Advanced Web Ranking zoveel. Pagina’s 2 en 3 van Google halen slechts 5,59% van de click-troughs, terwijl pagina één oploopt tot 31,24%.

Maar maakt het eigelijk nog uit?

1

Tegenwoordig zijn de zoekmachines een stuk slimmer. Ze passen zich volledig aan hoe meer je zoekt. Het is allang voorbij het punt waarbij je bij het optimaliseren van een webpagina puur aandacht besteed om de als eerste gerankt te worden.

Wat kunnen wij als marketeers, ondernemers, uitgevers en bloggers doen om de aandacht van de zoeker vast te stellen?

Rich Media

Rich Media is een veel gebruikte advertentievorm. Het is een layer die over je website word geprojecteerd, en marketeers weten dat dit goed werkt.

Er is namelijk een verandering ontstaan in het zoekgedrag, dankzij Rich Media.

Zoekresultaten in Google zijn nu versierd met sterren beoordelingen, beelden, klantwaarderingen en andere overige informatie. Hieronder zie je een voorbeeld van een moussaka recept waar zelfs de kooktijd bij staat vermeld!

2

Een studie van Blue Nile heeft vorige maand aangetoond dat zoekresultaten met Rich Media meer click-throughs behalen dan resultaten zonder die zelfs bovenaan staan. Denk hierbij aan de resultaten die enkel bestaan uit een eenvoudige, saaie blauwe link.

Een testsite ontving gemiddeld 61% meer kliks wanneer de link was verbeterd met Rich Media in positie twee in de zoekresultaten. Dit vergeleken met 48% van de kliks voor een link zonder Rich Media in positie één. Maar liefst 13% meer.

3

Met een andere test ontdekten zij dat zoekresultaten met een sterren beoordeling in de tweede positie 76% van de kliks veroverden. Daar tegenover staat weer de ‘normale’ link op de eerste positie met maar 9% van de kliks.

Dit verklaart dus dat wij sneller en positiever reageren op links met visuele beelden en symbolen. Het gaat hier mogelijk ook om vertrouwen, hoe meer informatie er word gepresenteerd binnen een resultaat in Google hoe sneller we erop zullen klikken.

Hieronder zie je de gegevens van het onderzoek.

4

Moet ik me nu alleen concentreren op Rich Media in plaats van de traditionele SEO?

Het toevoegen van Rich Media is geen garantie dat je pagina hoger zal uitvallen in Google, het is om je link aantrekkelijker te maken. Als de inhoud van je pagina nog steeds slecht of niet informatief zijn, zal het worden beoordeeld door Google en zullen de zoekers alsnog op een andere website terechtkomen.

Rich Media moet dus niet als een vervanging worden gezien van de SEO-technieken die u al beheerst. Zie het als een manier om een duidelijker beeld van jou website te geven zodat mensen er sneller op zullen klikken.

Bron: http://searchenginewatch.com/sew/study/2430222/do-you-have-to-come-first-in-search-anymore