Website vindbaar maken

Goed vindbaar zijn in Google wordt steeds belangrijker. Ook voor jouw website. Daarom heeft Quickhelp een handleiding opgesteld om je website beter vindbaar te maken. Je website vindbaar maken is behoorlijk complex en hangt van diverse factoren af. De tips en trucs die wij je hier aanbieden vormen de basis voor het vergroten van je vindbaarheid.

Zoekwoorden

Het beter vindbaar maken van je website begint bij het bepalen van de zoekwoorden waarop je graag vindbaar wilt zijn. De eigenaar van een website die handelt in koffie wordt bijvoorbeeld graag gevonden als iemand bijvoorbeeld op ‘koffiebonen’ of ‘gemalen koffie’ zoekt.

Zoekwoorden verschillen van breed (‘koffie’) tot zeer specifiek (‘100 gram verpakking gemalen filter koffie’). Over het algemeen wordt er meer gezocht op de brede zoekwoorden. Er zijn echter meer websites die ook op die zoekwoorden gevonden willen worden. Het is daarom belangrijk dat je een afweging maakt in de zoekwoorden waarop je je wilt richten.

Er zijn verschillende manieren om erachter te komen welke zoekwoorden belangrijk zijn. Google’s hulpprogramma voor zoekwoorden doet suggesties op basis van een paar zoekwoorden of op basis van webteksten. Een andere optie is om soortgelijke websites als die van jou te bekijken. Zo zie je op welke zoekwoorden zij zich richten.

Nadat je een lijst met zoekwoorden hebt opgesteld, is het tijd om te bepalen waar op je website je die zoekwoorden wilt plaatsen. Bepaal van tevoren welke zoekwoorden je aan welke pagina koppelt. Probeer de zoekwoorden gelijkmatig over alle pagina’s te verspreiden. Het werkt het beste als je je per pagina op maximaal twee zoekwoorden richt.

Zoekwoorden verwerken op je website

De zoekwoorden kun je op twee plaatsen in je website verwerken. In de HTML-head (een gedeelte in de broncode dat bezoekers niet in hun browser zien) en in de webteksten. Het HTML-head gedeelte van je website bevat verschillende elementen. Twee zijn belangrijk voor het vindbaar maken van je website: de paginatitel en de description meta-tag.

Zoekwoorden in de paginatitel

De paginatitel is de titel die je een pagina geeft. Om je website goed vindbaar te maken geef je elke pagina een unieke paginatitel. In elke paginatitel verwerk je de zoekwoorden die passen bij die pagina. Een pagina over gemalen koffiebonen van het merk DE krijgt bijvoorbeeld de volgende paginatitel:

‘Gemalen Koffiebonen – www.gemalenkoffiebonensite.nl’

Je maakt de paginatitel zo lang als je wilt. Wij raden aan om de paginatitel maximaal 66 tekens lang te maken. Als richtlijn kun je het beste het belangrijkste zoekwoord eerst plaatsen en vervolgens de overige informatie, zoals je domeinnaam.

Zoekwoorden in de description meta-tag

In de description meta-tag plaats je een korte beschrijving van de inhoud van een pagina. We raden aan om elke pagina een unieke beschrijving te geven. Deze beschrijving telt indirect mee. De inhoud wordt niet door Google bekeken, deze wordt meestal getoond in de zoekresultaten. Een goede beschrijving (relevant, overtuigend, duidelijk) haalt mensen over om je website te bezoeken.

We adviseren je om de description te beperken tot ongeveer 160 tekens. Langere beschrijvingen zijn toegestaan maar worden in de zoekresultaten gedeeltelijk weergegeven. Google geeft de zoekwoorden vetgedrukt weer. Gebruik daarom enkele malen je belangrijkste zoekwoord voor die pagina en eventueel een variatie op dit zoekwoord, bijvoorbeeld ‘gemalen koffiebonen’ en ‘koffie bonen malen’.

Zoekwoorden verwerken in de tekst van je website

Nadat je zoekwoorden in de HTML-head hebt verwerkt, plaats je zoekwoorden in de teksten van je website. Richt je bij het schrijven van de tekst in de eerste plaats op de bezoekers van je website. Daarnaast verbeter je met enkele simpele aanpassingen de vindbaarheid van je website:

– Gebruik een relevant zoekwoord twee tot drie keer in een korte tekst en vier tot zes keer in een lange tekst.
– Gebruik variaties van een zoekwoord in je tekst, bijvoorbeeld ‘koffiefilter’ in plaats van ‘filter voor koffiebonen’.
– Gebruik het zoekwoord in de kop/titel van je bericht. Plaats deze titel in de HTML in een tag. Gebruik dit attribuut alleen voor de titel. Voor subkopjes gebruik je de h2 t/m h6 tags.
– Gebruik het zoekwoord in de naam van de afbeelding als je een afbeelding bij de tekst plaatst. Plaats het zoekwoord ook in het alt-attribuut van de afbeelding. Je gebruikt het zoekwoord dan één keer.
– Gebruik de <strong></strong> en <em></em> tags om de zoekwoorden in je tekst extra te laten opvallen.