Welke ranking factoren zijn belangrijk voor mobiele sites?

Vijf maanden na de mobiel vriendelijke update van Google heeft het niet zo heel veel indruk gemaakt als voorspeld was.

Maar zoals sommige gegevens van de mobiele SEO rapport en Searchmetrics heeft het wel daadwerkelijk impact gemaakt.

Zo is het percentage van de mobiel vriendelijke websites in de top 30 resultaten van Google toegenomen. Voorheen waren 68% van de ranking URL’s mobiel vriendelijk. Dit aandeel steeg tot 71% na de update.

1

De grafiek hierboven schetst een soortgelijk beeld.

Er zijn dus degelijk wel kleine steigingen geweest. Het lijkt erop dat Google iedereen geleidelijk de kant van de mobiele websites op probeert te duwen, er kan zelfs in de toekomst een strengere aanpak plaatsvinden.

2

Gezien de groei van mobiele apparatuur, zou de update van Google niet nodig zijn geweest om mensen er toe te zetten een mobiel vriendelijke versie van hun website te maken. Dit antwoord kan je al krijgen van je eigen klanten en analytics.

Mobiele ranking factoren

Hier zijn enkele van de factoren die de studie onderzocht. Searchmetrics heeft gekeken naar de samenhang tussen mogelijke ranking factoren en de vormgeving van de mobiele SERPs.

Gebruikerservaring (UX)

Google gebruikt over het algemeen meer UX factoren om je pagina te ranken. Dit komt doordat een gebruikerservaring belangrijker is bij mobiele websites gezien de kleinere schermformaten en de gemak van navigatie door je website.

Er word ook geadviseerd om afstand te nemen van functies zoals apps op je mobiele website, omdat dat juist voor een afbreuk van de UX zorgt.

3

Zoals je ook hierboven kunt zien is het gebruik van app aplicaties veel minder op de mobiele website dan de destkop versie.

Ruimte tussen links op mobiele sites is ook belangrijk om verkeerde klikken van gebruikers te vermijden.Het is tevens ook iets wat Google gebruikt als factor bij het testen van hoe mobiel vriendelijk je website is.

Hier zijn een aantal factoren waar Google op let:

  • Groter lettertype
  • Zowel ontvankelijk ontwerp en de rang in de mobiele SERPS
  • Minder structurele en interactieve elementen
  • Minder advertenties
  • Minder interne links
  • Minder beelden dan de desktopversie.

Technische factoren

Snelheid is een enorme factor, dus websites moeten geminimaliseerd worden in de bestandsgrootte om zo de snelheid en laadtijd te verbeteren. Een studie wees uit dat mobiele pagina’s gemiddeld 25% kleiner waren om zo snellere laadtijden te hanteren.

Zoals de grafiek laat zien, het verschil in pagina laadtijden tussen desktop en mobiel is heel duidelijk.

4

Dankzij kleinere bestandsgrootte laden mobiele pagina’s een stuk sneller. In sommige gevallen in een tiende van een seconde. De gemiddelde laadtijd in de mobiele top 30 is 1,17 seconden. De top 10 lading sneller, met een gemiddelde tijd van 1,10 seconden.

In het kort

Het is belangrijk om niet zo heel veel conclusies te trekken uit een studie, slechts 5 maanden na de mobiele update. Maar het lijkt erop dat de mobiele rankings van Google zich in een overgangsfase bevinden.

Bron: http://searchenginewatch.com/sew/how-to/2428675/which-ranking-factors-are-important-for-mobile-sites