Goede teksten schrijven

Als bedrijf met een eigentijdse website ontkom je niet aan het verbeteren van de vindbaarheid. Anders doet de concurrent het wel en loop je bezoekers en opdrachten mis. Wil je zelf aan de slag met het schrijven van zoekmachinevriendelijke teksten, maar weet je niet hoe je dit aanpakt? Volg dan ons uitgebreide stappenplan en het kan niet mis gaan.

Stap 1: Denk helemaal niet aan zoekmachines

Bij het schrijven voor zoekmachines is het verleidelijk je meteen te verliezen in de techniek. Waar plaats je keywords, hoe zat het ook alweer met zoekmachinevriendelijke url’s en hoe kom je hemelsnaam aan de 500 woorden die kennelijk verplicht zijn? Ho, stop, wacht. Doe even een stapje terug.

Een goede SEO-tekst schrijf je op de eerste plaats voor bezoekers. Stel jezelf daarom eerst deze vragen:

1. Wat is het doel van de pagina?
2. Voor wie schrijf ik hem?
3. Wat hoop ik dat de lezer na afloop doet?
4. En als hij of zij dat niet doet, wat is dan het plan b?

Door hier vooraf goed over na te denken schrijf je betere teksten, die aanslaan bij lezers en eerder gedeeld worden via social media en andere websites. En dat is weer goed voor SEO.

Stap 2: Bepaal zoekwoorden

Zoekwoorden zijn de woorden die mensen intikken in zoekmachines. Op basis van deze woorden bepaalt Google wie in de top 10 verschijnt en wie niet.

Bij SEO-schrijven verwerk je zoekwoorden strategisch in je tekst, zodat je zoekmachines signalen geeft dat jouw tekst precies gaat over de woorden waar een potentiële bezoeker mee zoekt. Vraag en aanbod sluiten op die manier goed mogelijk op elkaar aan.

Over het bepalen van goede zoekwoorden kun je een boek vol schrijven. De snelste manier om zelf zoekwoorden te vinden is Google Suggest. Typ een hoofdterm in Google, en de zoekmachine vult hem aan met veelgebruikte suggesties. Tik bijvoorbeeld:

zoekwoorden-vinden-google-suggest

Stap 3: Schrijf een steengoede tekst

Het voordeel van het vooraf bepalen van een zoekwoord is dat je rekening kunt houden met de intentie waarmee mensen zoeken. Je kijkt een beetje in hun hoofd en kunt hier rekening mee houden bij het schrijven van je tekst. Doe je dit niet, dan loop je de kans dat je hoog scoort op een bepaalde combinatie, maar lezers afhaken omdat de tekst hun vraag niet beantwoordt.

Met deze kennis in het achterhoofd is het de hoogste tijd voor het schrijven van een ijzersterke tekst. Denk even niet aan SEO, maar concentreer je volledig op je boodschap, je doelgroep en de actie die je wilt dat lezers ondernemen.

Hoog scoren in Google is aardig, maar als bezoekers niets op je site doen heb je er weinig aan. Schijf dus echt een steengoede tekst, van minimaal 350 woorden. Korter kan, maar zoekmachines zetten graag hun tanden in langere teksten en je kunt er vaker zoekwoorden en synoniemen in verwerken.

Stap 4: Optimaliseer de tekst met zoekwoorden

Je hebt een goede pakkende tekst geschreven en geoptimaliseerd voor conversies. Nu zijn eindelijk de zoekmachines aan de beurt. SEO-schrijven klinkt misschien ingewikkeld, maar het valt mee. Zoekmachines zijn geen mensen en ze hebben signalen nodig om een tekst te doorgronden. Die signalen geef je door zoekwoorden op strategische plaatsen te verwerken, zodat Google en consorten direct oppikken waar de pagina over gaat.

Titel
Schrijf zoekwoorden bij voorkeur aan het begin van de titel. Als het eerste woord van de titel een zoekwoord is, snapt een zoekmachine direct waar de pagina over gaat.

Bij veel cms’en kun je aangepaste titels opgeven voor zoekmachines en bezoekers. Zo schrijf je een prettig leesbare titel voor bezoekers en een extra geoptimaliseerde voor zoekmachines. De titel mag 77 karakters lang zijn, daarna kapt Google hem af.

yoast-seo-titel

Meta-description
De meta-description is een korte omschrijving van een webpagina. Google toont hem in negen van de tien gevallen bij de zoekresultaten. Voor SEO telt hij niet meer mee, maar je kunt hem beschouwen als advertentie bij de resultatenpagina. Als de omschrijving opvalt, klikt een gebruiker er misschien eerder op, ook als je niet op de eerste plek staat. Bij de meta-omschrijving mag je speciale tekens gebruiken, websites als Zalando en Wehkamp doen dat dan ook veelvuldig. De meta-description mag 156 tekens lang zijn, daarna breekt Google hem af.

meta-description-frankwatching1

Url
Door zoekwoorden in de url te verwerken, maak je een zoekmachine duidelijk waar een pagina over gaat. Het is bovendien een voordeel als iemand de url rechtstreeks op een andere website – zoals een forum – plaatst. De tekst die een link bevat telt mee voor SEO en als hier zoekwoorden in staan, is dat een pre. Bij een zoekmachinevriendelijke url is dat automatisch het geval.

sooco-meta-description

Inleiding
Maak zoekmachines zo snel mogelijk duidelijk waar de pagina over gaat. Schrijf je belangrijkste zoekwoorden daarom, als het even kan,  in de eerste tien woorden van de pagina. Bijvoorbeeld in een korte inleidende zin.

Tussenkoppen
Een tussenkop is voor een zoekmachine nog belangrijker dan reguliere tekst. Verwerk hier ook zoekwoorden in en maak ze op als H1 tot en met H6. De titel van de pagina is bij de meeste templates en themes tegenwoordig al H1 en de H2 t/m H6 kun je bij de meeste editors opgeven (kop 2, kop 3 en zo verder).

headings-opgeven-in-wordpress

Alt-teksten
Bij afbeeldingen kun je een alternatieve omschrijving opgeven, de zogenaamde alt-tekst. Deze verschijnt in de broncode van de pagina en je kunt hier je zoekwoorden in herhalen.

Afsluitende alinea
Als je een tekst afsluit met de belangrijkste woorden waarop je gevonden wilt worden, maak je nogmaals duidelijk waar de pagina over gaat. Het is een laatste signaal dat de tekst precies gaat over de woorden die een potentiële lezer intikt in een zoekmachine.

Links
Plaats je een link onder bepaalde zoekwoorden, dan snapt een zoekmachine waar de ontvangende pagina over gaat. Helemaal als je die optimaliseert voor exact die combinatie. Plaats daarom strategisch interne links op je website, waarin je verwijst naar gerelateerde artikelen. Zorg dat de woorden waarop je gevonden wilt worden in de gelinkte tekst staan.

Stap 5: Besteed aandacht aan de opmaak

Indirect belangrijk voor een goede SEO-tekst, is de opmaak. Je kunt een tekst volledig optimaliseren voor zoekmachines, maar dat doen concurrenten waarschijnlijk ook. Hoe bepaalt Google nu wie er op de eerste plek komt te staan? Dat is afhankelijk van ruim 200 factoren, waarvan autoriteit en links naar de pagina belangrijke zijn. Je hebt dus links nodig naar je tekst en het liefste vanaf externe websites.

Een website die er grafisch goed en betrouwbaar uitziet en probleemloos werkt op mobiele apparaten, krijgt die linkjes sneller. Bovendien werkt het in je voordeel als je gerelateerde partijen benadert voor het plaatsen van een link. Een professionele uitstraling verdient zich terug. Sowieso is een professioneel ogende website prettiger voor lezers en nodigt hij sneller uit tot interactie en delen via social media en andere websites. Dit is weer goed voor de vindbaarheid.