7 tips voor het schrijven van SEO-vriendelijke content

Dagelijks worden er miljoenen stukken content online gedeeld. Om online op te vallen, is het dus belangrijk dat je content goed vindbaar is. Dit bereik je door SEO-vriendelijke content te schrijven.

Wat is SEO-vriendelijke content?

SEO-vriendelijke content is overtuigende en waardevolle content die bepaalde zoekwoorden bevat, waardoor de doelgroep de content online kan vinden en graag wil delen. Let op dat je bij het schrijven van SEO-vriendelijke content denkt aan de doelgroep en je hun vragen en problemen centraal stelt. Je schrijft namelijk voor mensen en niet voor zoekmachines. Dan nu naar de 7 tips.

1. Relevante content

De belangrijkste tip voor SEO-vriendelijke content is om copy te schrijven die relevant is voor je klanten en lezers. De content moet een originele en frisse kijk bevatten op de vragen en problemen van je klanten. Hoe meer mensen de inhoud nuttig of entertainend vinden, hoe zichtbaarder de content in de zoekresultaten is.

2. Houd het simpel

In de huidige tijd moet je denken aan de beperkte tijd van je lezers. Houd het simpel, kort en maak je punt meteen. Je maakt de content simpeler door onnodige woorden te schrappen, zoekwoorden aan het begin van de alinea te zetten en actieve woorden te gebruiken. Maak de content scanbaar en leesbaar door tussenkopjes te gebruiken.

3. Gebruik de juiste zoekwoorden

Het gebruik van de juiste zoekwoorden is belangrijk zodat mensen je content kunnen vinden. Dit betekent dat je al voor je aan het artikel begint, moet kiezen welke zoekwoorden je wilt gebruiken. Neem dus de tijd om zoekvolumesomtrent de vragen en problemen van je klanten te analyseren.

Zorg er daarna voor dat je de zoekwoorden op een gebalanceerde manier gebruikt in de titel, meta-omschrijvingen en de bodytekst. Het verspreiden van de zoekwoorden door je content zorgt voor een positief effect op de zogenaamde keyword density, die essentieel is voor een goede ranking.

Let op dat je niet te veel zoekwoorden gebruikt. Dit zorgt voor keyword overload en dit heeft een negatief effect op je positie in de zoekresultaten. Als je niet weet welke zoekwoorden je moet gebruiken voor je post, dan kun je gebruikmaken van de handige tools KWFinder en keywordtool.io.

4. Sta ergens voor

Een eigen standpunt helpt je bij de creatie van onderscheidende content. Iedereen kan een artikel over dezelfde onderwerpen als jij schrijven, maar het toevoegen van een eigen verhaal maakt de content uniek. Als je content mensen boeit, zullen zij die sneller delen.

5. Optimaliseer je foto’s

Gebruik relevante beelden bij je content. Hierdoor is je artikel interessanter. Ook kun je je foto’s optimaliseren door relevante zoekwoorden te gebruiken. Dit doe je door een ALT-tag en titel aan je beelden toe te voegen.

SEO optimaliseren

Zorg ervoor dat je beeld niet te groot is. Een te groot beeld werkt minder goed voor SEO. Je kunt het formaat van je beelden aanpassen met de tools Compress PNG en JPEGmini.

6. Mobielvriendelijk

Zorg dat de content die je schrijft geschikt is voor mobiel. Dit is essentieel omdat momenteel meer dan 50% van de mensen het internet opgaat via hun mobiel. Het is hierbij belangrijk om te begrijpen dat deze mensen vaak onderweg zijn en dus minder tijd besteden achter hun desktop. Hierdoor moet je in je content nog sneller een punt maken. Dit doe je door kortere zinnen en korte koppen te gebruiken.

7. Check content op fouten

Het eerste wat je doet voordat je de content online publiceert, is je content en zoekwoorden nakijken op fouten. Naast dat fouten in zoekwoorden zorgen voor minder verkeer, is het wel zo prettig dat je de lezers niet irriteert met een verkeerde spelling en grammatica.

Maak content deelbaar

Heb je alle bovenstaande tips gevolgd? Dan is het daarna belangrijk dat je zorgt dat de content makkelijk deelbaar is. Installeer hiervoor socialmedia-plugins op je site. Je kunt de kracht van social media inmiddels niet meer onderschatten.